Kontrola ITD. Na czym polega i kogo dotyczy?

Ciężarówka
Spread the love
0
(0)

ITD posiada uprawnienia do robienia kontroli zarówno na drodze, jak i w firmie danego przewoźnika.

W jakich przypadkach ITD może dokonać kontroli w firmie?

Zazwyczaj kontrole są przeprowadzane w czasie przejazdu, jednak zdarza się również, że kontrola odbywa się w siedzibie firmy. Zazwyczaj dzieje się tak, kiedy stwierdza się znaczne naruszenia przepisów lub istnieje potrzeba kontroli czy firma spełnia wymagania wynikające z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 1071/2009.

Jakie uprawnienia ma ITD podczas kontroli?

Osoba, która przeprowadza kontrolę ma prawo do skontrolowania dokumentów, kontroli urządzeń pomiarowo-kontrolnych w pojeździe, kontroli masy, wymiarów i nacisków osi pojazdu. Dodatkowo posiada prawo do wglądu we wszelkie dokumenty wyjaśniające oraz może wymagać wyjaśnień ustnych od pracowników.

Kierowcy zazwyczaj są karani za braki w dokumentach. Dodatkowo inspektor może nałożyć mandat za zbyt długi czas prowadzenia auta bez odpoczynku i braki w korzystaniu z tachografów.

 

Ciężarówka do kontroli
Ciężarówka do kontroli

Jak wygląda kontrola?

Inspektor ma prawo wejścia na teren firmy w dniach i godzinach, kiedy firma funkcjonuje. Wojewódzki Inspektorat Drogowy ma obowiązek poinformować właściciela firmę o planowanej kontroli minimum 7 dni przed jej odbyciem. W zawiadomieniu muszą się też znaleźć wymienione dokumenty, które będą polegać kontroli.

Kontrola ITD

Kolejną rzeczą, którą sprawdza ITD są: certyfikaty kompetencji zawodowych, wykaz samochodów, ubezpieczenia OC, akta pracowników, badania pracowników.

Ważną informacją jest to, że czas kontroli może wynosić maksymalnie 12 dni w roku (małe firmy) i 48 dni (duże przedsiębiorstwa). Kontrola musi być przeprowadzana w obecności właściciela firmy lub osoby, która została upoważniona.

Jakie kary może nałożyć ITD?

Jeśli chodzi o wysokość kar to jest to bardzo szeroki zakres kwot. Jeśli kierowca przekroczy czas dopuszczalnej jazdy ciągiem, np. o 30 minut to zapłaci 150 zł, jednak w przypadku kiedy nie włączy w ogóle tachografu czeka go kara 3 tysięcy. Jeśli kierowca nie ma licencji kara wynosi 8 tysięcy. Suma kar nie może przekraczać 15 tysięcy złotych, w przypadku kiedy firma zatrudnia mniej niż 10 kierowców, a 30 tysięcy, gdy firma ma więcej niż 250 kierowców.

Oprócz kar finansowych może dojść do sytuacji, kiedy ITD postanawia o odebraniu licencji lub wszczęcia postępowania na drodze sądowej.

Ile gwiazdek dasz temu wpisowi?

Kliknij w gwiazdkę!

Ranking 0 / 5. Ile osób głosowało 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?